JoM LiHaT

FrEnZz...

Penat, Lelah dan Letih...



Penat...


Aku berasa penat...


Aku merasakan kepenatan...


Penat? Lelah?? Letih???


Mengapa aku penat? Kenapa aku penat?? Bagaimana aku boleh penat???


Aku penat melayan kerenah manusia...


Aku lelah melayan perasaan manusia...


Aku letih melayan sikap manusia...


Tidak mengapalah jikalau melayan kerenah, perasaan atau sikap anak-anak kecil...


Tapi ini manusia-manusia yang sudah akil baligh...


Manusia-manusia yang cukup waras akal fikiran...


Manusia-manusia yang boleh dikatakan berkebolehan untuk membezakan yang baik dan yang buruk...


Aku menjadi tertekan... Tekanan...


Adakah aku patut melayan semua itu sedangkan aku sendiri tidak terlayan?

Hanya dengan mementingkan diri sendiri, mereka yang bergelar manusia menjadi lupa dan alpa...



Mereka hanya tahu memuaskan hati sendiri, keegoan yang terlampau, konspirasi bangsat menakluki diri...


Adakah mereka perasan, berperasaan atau terlintas untuk melayan kerenah, perasaan atau sikap manusia yang melayan kerenah, perasaan atau sikap mereka?


Adakah mereka tahu semua itu? Ataupun mereka berpura-pura tidak tahu?


Ego yang melanda diri mereka membuat mereka bangga dengan pencapaian, kebolehan, kemudahan atau kemewahan pada diri mereka...


Mereka terlalu taksub dengan semua itu sampaikan diri mereka lupa akan orang yang membangunkan mereka dari bawah.


Orang tua pernah berkata, "Persetankan orang yang kita hendak bantu."


Pada mulanya aku tidak percaya akan kata-kata tersebut...


Tapi aku mula sedar... Mata ku terbuka luas... Aku lihat segalanya yang tersurat mahupun yang tersirat...


Aku sedar diri aku ini siapa... Aku sedar tempat aku dimana...


Kerana menjaga perasaan dan kerenah orang lain, diri yang menjaga perasaan dan kerenah tersebut menjadi sial, bangsat, hina malahan macam sampah dibuatnya...


Aku tahu aku tidak kaya... Aku tahu aku tidak dilimpahkan kemewahan... Aku tahu aku tidak mendapat pencapaian yang tinggi...


Tapi aku sedar... Aku boleh membalas balik tapi aku berfikir sejenak...


Adakah aku perlu berbuat begitu? Patutkah aku berbuat begitu?

Aku rasa tidak bermanfaat untuk aku lakukan semua itu...



Buat apa aku ingin berbuat begitu sedangkan satu hari nanti diri aku ini akan ditimpa perasaan iri hati, perasaan hasad dengki mahupun cemburu akan pencapaian aku kecapi...


Jikalau ada mereka yang terasa dengan kata-kata, luahan-luahan, dan ayat-ayat ini, silalah terasa dan sedar diri kita ini di mana kita berada...


Kita ini ada di dunia yang sama cuma membezakan kehidupan itu sendiri...


Pada akhirnya, kita akan mati dan dikebumikan di atas bumi yang sama...



No comments:

Post a Comment

LiHaT La LaGi...